هپاتیت | علت، علائم و درمان هپاتیت
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

هپاتیت یکی از بیماری های ویروسی است که در میان افراد بسیار شایع است. انواع مختلف هپاتیت وجود دارد. علائم عمومی هپاتیت را بشناسید و اگر به این علائم مشکوک هستید به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله با علائم، درمان، نحوه تشخیص و چگونگی پیشگیری از این بیماری آشنا می شوید، در این مقاله می خوانیم:

هپاتیت چه بیماری است؟

علت هپاتیت غیرعفونی چیست؟

علائم عمومی هپاتیت چیست؟

تشخیص هپاتیت چگونه است؟

چگونه هپاتیت را درمان کنیم؟

نکاتی برای جلوگیری از هپاتیت

عوارض جانبی هپاتیت چیست؟


هپاتیت چه بیماری است؟

هپاتیت به بیماری التهابی کبد اشاره دارد. این بیماری معمولا توسط عفونت ویروسی ایجاد می شود، اما علل احتمالی دیگری نیز برای هپاتیت وجود دارد. این علل شامل هپاتیت خودایمنی و هپاتیتی است که به عنوان یک نتیجه ثانویه از داروها، مواد مخدر، سموم و الکل رخ می دهد. هپاتیت خودایمنی بیماری ای است که وقتی بدن آنتی بادی را در برابر بافت کبد ایجاد می کند، رخ می دهد. کبد در قسمت فوقانی سمت راست شکم واقع شده است. کبد بسیاری از وظایف مهم که متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد انجام می دهد، از جمله:

  • تولید صفرا، که برای هضم ضروری است
  • فیلتر کردن سموم از بدن 
  • دفع بیلی روبین (محصول گلبول قرمز شکسته)، کلسترول، هورمون ها و داروها
  • تجزیه کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها
  • فعال کردن آنزیم ها که پروتئین های تخصصی ضروری برای عملکرد بدن هستند
  • ذخیره سازی گلیکوژن (نوعی قند)، مواد معدنی و ویتامین A، D، E و K
  • سنتز پروتئین های خون مانند آلبومین
  • سنتز عوامل لخته شدن

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود 4،4 میلیون آمریکایی در حال حاضر مبتلا به هپاتیت مزمن B و C هستند. بسیاری از مردم حتی نمی دانند که هپاتیت دارند. گزینه های درمان بسته به نوع هپاتیت متفاوت است. می توانید از برخی از اشکال هپاتیت از طریق ایمن سازی و اقدامات احتیاطی در مورد شیوه زندگی جلوگیری کنید.

انواع هپاتیت ویروسی 

انواع هپاتیت

عفونت های ویروسی کبد که به عنوان هپاتیت طبقه بندی می شوند عبارتند از: هپاتیت A، B، C، D و .E ویروس های مختلف مسئول هر نوع هپاتیت ویروسی منتقل شده می باشند. هپاتیت A همیشه یک بیماری حاد و کوتاه مدت است، در حالی که هپاتیت B، C و D به احتمال زیاد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری مزمن است. هپاتیت E معمولا حاد است اما می تواند به خصوص در زنان باردار خطرناک باشد.

هپاتیت A

هپاتیت A بوسیله عفونت با ویروس هپاتیتHAV) A) ایجاد می شود. این نوع هپاتیت اغلب توسط مصرف مواد غذایی یا آب آلوده به مدفوع از فردی که مبتلا به هپاتیت A است، منتقل می شود.

هپاتیت B

- هپاتیت B از طریق تماس با مایعات عفونی بدن مانند خون، ترشحات واژینال یا مایع منی حاوی ویروس هپاتیت (B  (HBV منتقل می شود. استفاده از داروهای تزریقی، داشتن رابطه جنسی با یک شریک آلوده و یا به اشتراک گذاشتن تیغ با یک فرد آلوده، خطر ابتلا به ویروس هپاتیت B را افزایش می دهد.

- توسط CDC تخمین زده شده است که 1.2 میلیون نفر در ایالات متحده و 350 میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری مزمن زندگی می کنند.

هپاتیت C

هپاتیت C از ویروس هپاتیت (C (HCV می آید. هپاتیت C از طریق تماس مستقیم با مایعات آلوده بدن منتقل می شود، به طور معمول از طریق تزریق مواد مخدر و تماس جنسی. HCV یکی از رایج ترین عفونت های ویروسی خون در ایالات متحده است. تقریبا 2.7 تا 3.9 میلیون آمریکایی در حال حاضر با شکل مزمن این عفونت زندگی می کنند.

هپاتیت D

هپاتیت دلتا یا هپاتیت D بیماری جدی کبدی ناشی از ویروس هپاتیت HDV)  D) است. HDV از طریق تماس مستقیم با خون آلوده منتقل می شود. هپاتیت D یک نوع نادر هپاتیت است که فقط در ارتباط با عفونت هپاتیت B اتفاق می افتد. ویروس هپاتیت D بدون وجود هپاتیت B نمی تواند زیاد شود. این بیماری در ایالات متحده بسیار غیر معمول است.

هپاتیت E

هپاتیت E یک بیماری آبی است که توسط ویروس هپاتیت HEV) E)  ایجاد می شود. هپاتیت E به طور عمده در مناطقی که دارای بهداشت و سلامتی ضعیف هستند یافت می شود و به طور معمول از مواد خوراکی که باعث تخریب آب می شود، حاصل می شود. این بیماری در ایالات متحده غیر معمول است. با این حال، موارد هپاتیت E در خاورمیانه، آسیا، آمریکای مرکزی و آفریقا گزارش شده است.

علت هپاتیت غیرعفونی چیست؟

الکل و دیگر سموم

مصرف بیش از حد الکل می تواند باعث آسیب کبدی و التهاب شود. این مسئله گاهی اوقات به عنوان هپاتیت الکلی شناخته می شود. الکل به طور مستقیم سلول های کبد شما را آلوده می کند  که با گذشت زمان، می تواند باعث آسیب دائمی شود و منجر به آسیب به کبد ( برای کبد چرب چه باید کرد؟) و سیروز، ضخیم شدن و زخم شدن کبد شود. سایر دلایل سمی ایجاد هپاتیت شامل مصرف بیش از حد داروها و قرار گرفتن در معرض سموم است.

پاسخ سیستم خودایمنی

در برخی موارد، سیستم ایمنی کبد را به عنوان یک شیء مضر در نظر می گیرد و شروع به حمله به آن می کند. این مسئله باعث التهاب مداوم می شود که می تواند از خفیف تا شدید باشد، که اغلب مانع عملکرد کبد می شود. این مشکل در زنان سه برابر بیشتر از مردان است.

علائم عمومی هپاتیت چیست؟

علائم عمومی هپاتیت

اگر اشکال عفونی هپاتیت داشته باشید که مزمن هستند، مانند هپاتیت B و C، ممکن است در ابتدا علائمی نداشته باشید. نشانه ها ممکن است رخ ندهند تا زمانی که بر کبد آسیب وارد شود. علائم و نشانه های هپاتیت حاد به سرعت ظاهر می شود. آنها عبارتند از:

هپاتیت مزمن به آرامی توسعه می یابد، بنابراین این علائم و نشانه ها به راحتی دیده نمی شوند.

تشخیص هپاتیت چگونه است؟

سابقه و آزمایشات فیزیکی

برای تشخیص هپاتیت، ابتدا پزشک پرونده شما را بررسی کرده تا هر گونه عوامل خطرساز برای هپاتیت عفونی یا غیرعفونی  را مشخص کند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است به آرامی بر روی شکم شما فشار دهد تا ببینید درد یا حساسیت به لمس وجود دارد. پزشک ممکن است احساس کند که کبد شما بزرگ شده است. اگر پوست یا چشم هایتان زرد باشد، پزشک آن را در طول آزمون بررسی می کند.

آزمایشات عملکرد کبد

آزمایش های عملکرد کبدی از نمونه های خون برای تعیین میزان کارایی کبد استفاده می کنند. نتایج غیرطبیعی این آزمایش ممکن است اولین نشانه ای از مشکلی باشد، به ویژه اگر نشانه هایی از یک معاینه فیزیکی بیماری کبد نداشته باشید. سطح آنزیم های کبدی بالا ممکن است نشان دهد که کبد شما تحت تأثیر قرار گرفته، آسیب دیده یا ناکارآمد است.

سایر آزمایشهای خون

اگر آزمایشات عملکرد کبد شما غیر طبیعی باشد، پزشک احتمالا دستورالعمل های دیگری را برای تشخیص منبع مشکل ایجاد می کند. این آزمایش ها می تواند ویروس هایی که باعث ایجاد هپاتیت می شوند را بررسی کند. آنها همچنین می توانند برای بررسی آنتی بادی هایی که در شرایطی مانند هپاتیت خودایمنی رایج هستند مورد استفاده قرار گیرند.

سونوگرافی

سونوگرافی شکمی از امواج فراصوتی برای ایجاد یک تصویر از اندامهای داخل شکم استفاده می کند. این آزمایش اجازه می دهد تا پزشک کبد و ارگان های اطراف را به خوبی مشاهده کند. سونوگرافی موارد زیر را نشان می دهد:

  • مایع در شکم 
  • آسیب کبد یا بزرگ شدن
  • تومورهای کبدی
  • اختلالات کیسه صفرا 

ادامه در:

هپاتیت | علت، علائم و درمان هپاتیت

 

 





:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: